trehundradagar.blogg.se

Om ett år i det land där äggen står fel.

Jao.

Kategori: Allmänt

Typiskt holländskt väder: Regn.
Typiskt holländskt ljud: Cchhcchh.*
Typiskt holländsk föda: Bröd, majonäs, frityr, fettfritt.
Typiskt holländsk byrokrati (i universitetssammanhang): Välfungerande. 
Typiskt holländsk kroppsform: Långsmal.
Typisk utbytesstudent i Wageningen: Tysk.
Typiskt holländskt studentmannér: Att åka hem till sina föräldrar på helgen.
Typiskt holländsk syn på lyx: Obefintlig.
Typiskt holländskt trafikvett: Att aldrig, aldrig, aldrig gå mot rött.
Typiskt holländsk mataffär: Albert Heijn.
Typiskt holländsk efterrätt: Vla. **
Typiskt holländsk tungvrickare: Bagagedrager.***
Typiskt holländsk cykelkultur: Frodande.
Typiskt holländskt beteende, tankesätt etc: Ganska svenskt. Fast med en twist.
Typiskt Holland: På det hela taget - MYCKET BRA!
 
 
*Det här ljudet är alltså deras G. Långtnerihalsen. Det smittar av sig även på deras engelska. Så fort det finns ett G att uttala så passar de på; cccchhhggccchh. Det tog väldans lång tid innan jag kopplade vad cghchhamma var i formlerna som de visade. Och omecgccchha. Och chcchhif-filerna.
 
**Världens konstigaste uppfinning; efterrättsyoghurt. Finns i smaker som banan, choklad, vanilj, vanilj/choklad.. osvosv. De gånger jag varit "bjuden" (jag vill inte gå in på typisk holländsk snålhet, men den finns - tro mig!) på middag, har vla oftast stått på desertmenyn. Jag blir alltid lika besviken. 
 
***Betyder pakethållare. Se (*) för uttal.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: