trehundradagar.blogg.se

Om ett år i det land där äggen står fel.

Lägesrapport

Kategori: Allmänt

Det är en konstig känsla när man inte kan göra som Albert Heijn vill - HAAAAMMSSSTTTEEERRREEEEEN! - bara för att allt jag hamstrar nu antagligen inte kommer användas upp innan jag tar mitt pick och pack och flyttar härifrån. Jag menar, hur mycket måste man kissa för att på 5-6 veckor göra av med 14 pappersrullar? Hur klinisk kräver man att håret ska vara om man gör av med fyra men betalat för tre schampooflaskor? Och så vidare.
 
Det är en konstigare känsla än jag hade förväntat mig faktiskt. Lite överväldigande. Det här året har gått snabbt på ett väldigt långsamt sätt. Varje del har känts som en evighet, och det känns som om jag har bott och verkat här i en evighet. Det känns också som om jag vill stanna, som om Wageningen är här jag bor. Här stoppar jag dock mina tankar. Jag vet att jag kommer tycka att det är skönt att flytta till Uppsala. Jag vet att jag kommer kunna andas på ett helt annat sätt. Jag vet att jag kommer bo nära, så nära de flesta jag saknar. Och så vidare.
 
 
 
 
Sista tentorna i mitt liv har avverkats och i höst ska jag masterarbeta på SLU. Sen är jag klar? Med något. Typ. Kanske. Lite som att ha snickrat ihop en skulptur som kanske ser helt okej ut men inte tillräckligt för att gå att försörja sig på och inte användbar i sig. Fem år av skulptursnickrande. 
 
Regnet smatterismattrar och ikväll är det Eurovision Song Contest. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag nämner det - NEJ! Och kvällen igår bjöd på en summering av de bästa svenska, holländska och tyska bidragen genom tiderna. Sammanfattningsvis är Tyskland det land vi har att tacka för mest. Bara den här ger ju Tyskland douze points i mitt hjärta;
 
 
 
Och ja, det är med tyskar jag ska heja och skämmas ikväll.
 
Med dom orden och en mental glitterdusch till alla er som orkar traggla er igenom mina ordströmmar, önskar jag er massor av bra saker! Här har vi långhelg och nästa vecka börjar inte förrän på tisdag. Jag har trettio år efter alla andra upptäck serien Girls och är totalt fast. Långhelgen kommer med andra ord mycket lägligt. På tisdag får jag se om mina fina transformerade Aspergillus niger har velat växa och om vi då kan få skörda sporer! Man gör det genom att spruta på någon form av saltlösning på plattorna svampen växer och sprider sina svarta (därav namnet niger) på och sedan försiktigt dra med en spatel fram, tillbaka och runt. Pipettera sedan upp sporlösningen och lek vidare. JAO.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: