trehundradagar.blogg.se

Om ett år i det land där äggen står fel.

Saker som stör

Kategori: Allmänt

Visakort går inte att använda i affärerna med följden att jag känner mig smått kriminell med de mängder av kontanter jag gömmer i lådor, madrasser, i hissen, i hallen - JAG FALLER! Som Veronica Maggio skulle uttrycka sakerna.
 
Jag ringde till Nordea härom dagen och frågade efter ett kort som funkar i Holland. Pojken på andra sidan förklarade då upprepade gånger för mig att Visa-kort faktiskt är användbara i över 240 länder världen över. Hjälper det mig när jag är i ett av de inte 240 länderna? Nja.
 
Amro Bank har istället fått mig som kund. Det är en av de få bankerna i Holland som öppnar konton till studenter och har tydligen någon form av avtal med universitetet. Väntar nu med spänning på mitt gula kort med texten MONEYCARD. Jag vet inte vad som känns billigast egentligen; cash eller MONEYCARD?
 
Den andra saken som stör mig häromkring är att åtkomsten till räddare i nöden som SVTPlay, Tv4Play, Tv3Play, Kanal5play osv är ytterst begränsad utanför Sveriges gränser. Sveriges Radio föregår däremot med gott exempel. Okej att man på 3ans webtjänst kan titta på Ensam mamma söker och Svenska Hollywoodfruar - men det finns kanske gränser? Pluras kök finns också att hålla till godo med. Jag kan konstatera att jag faktiskt - trots att jag hade mina dubier - Måns Herngren gör ett så utmärkt jobb att man inte saknar Mauro nämnvärt.
 
 
Besviken.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: