trehundradagar.blogg.se

Om ett år i det land där äggen står fel.

Städer i Holland jag hittils förärat med ett besök

Kategori: Allmänt

1. Wageningen. Såklart. Det är här jag bor. Staden är beskriven i ett tidigare inlägg & ligger en bit från Shiphal. För att komma hit från flygplatsen tar man tåget till stationen Ede-Wageningen, vilket i runda slängar tar en och en hakv timme. Därifrån går buss 88 som efter tjugofem minuter utan alltför många stopp, lägger ankar vid Wageningens busstation. Sträckan mellan tågstationen och mig är knappt en mil och klart cykelbar - för personer med lokalsinne. Mitt i stan ligger en kyrka som spelar nötknäckarmusik väl valda timslag och på torget runtomkring ligger lite barer, Stadshuset och en väskaffär. Torget packas varje onsdag och lördag mellan 08 och 13 av folk och marknadsstånd. Här kan man köpa cyklar, mat, schampo till ÖB-priser etc. Wageningen har faktiskt också en liten biograf (som varje tisdag visar en hemlig film - man köper en biobiljett för 7 euro - 1 euro billigare än annars - och sätter sig i salongen utan en aning om vad man ska få visat för sig), ett flertal cykelaffärer, två besvikelser till botaniska trädgårdar, ostaffärer, frukt- och gröntaffärer och två blomsteraffärer.
 


 
2. Ede. 9km från min dörr finns Statsporten till Ede. Ede rymmer runt 100 000 människor och är inte alltför mysigt i mitt tycke. Dock en smidig ort om man vill besöka till exempel Mediamarkt, en annan klädesaffär än Vero Moda (som finns i Wageningen, Ede har affärer som H&M, New Yorker, JC och Runner's Store) eller McDonalds. På McDonaldset här är det bordsbetjäning som gäller, något som allmänt verkar vara väldigt mycket vanligare här än i Sverige. Jag kommer inte ihåg vilken dag, men ibland finns här en marknad med lite hemslöjd, ostar och hemkokad sylt. Det finns också ett Albert 
 
Nu ska jag köpa en kursbok och hämta ut mitt universitetskort. Ikväll blir det någon form av chill med folk, inkluderat två svenskar från SLU. Fortsättning följer med dessa städer i ett annat inlägg;
 
3. Amsterdam.
 
4. Nijmege.
 
5. Utrecht.
 
6. Arnhem.
 

Så stay tuned och with us och så.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: