trehundradagar.blogg.se

Om ett år i det land där äggen står fel.

Mañana, Mañana..

Kategori: Allmänt

 
Ja. Okej. Jag bloggade kanske inte igår. Som plåster på såren så bjuder jag på denna fabulusiösa melodi: 
 
 
Den ingår i min holländskaundervisning och livade upp torsdagskvällen märkbart. Kadengkadeng.. Ohohoh!
 
Hur som helst så berodde mitt ickebloggande igår faktiskt enbart på lathet. Blogglathet. Till skillnad från bloggatlet. Bokstäverna är ju nästan desamma, men innebörden är det inte. JUST DET!
 
Vad gjorde jag istället då, undrar ni och tittar på mig med hunögon stora som det där läskiga fiskögat som man hittade för någon månad sen. Jag är ju inte den som är den utan berättar att jag igår morse vaknade vid gott mod, åt min frukost som bestod av lite ägg, lite kaffe, lite husmansbröd, lite majonäs, lite ost och ett äpple. Kände mig ganska redo att gå ut i regnet och säga HEJHEJ till världen och marknaden på torget. Där inhandlade jag en cykel, eftersom min förra älskade bruna blev stulen utanför en student association i torsdags natt. Det kändes lite onödigt och den nya har bara handbromsar. Känner mig som Bambi. Hur som helst så är det praktiskt att ha något att rulla fram på i vardagen. Den nya har växlar också. Hardcore sporty. Och den är gjord i Holland och av märket Sunrise. Att se märkesloggan täckas av regndropparna gav lite dubbla budskap. Något av en logisk kullerbytta.
 
Jag cyklade till mitt gym, tränade lite, cyklade hem, städade hysteriskt mycket och frenetiskt hela korridoren. Ensam hemma & nystädad korridor = konstig känsla. Det typ ekade. Eller inte. Men det luktade inte bajs och mögel och smulorna under fötterna är nu inte fullt så många efter en promenad i köket. 
 
Till detta utopiska boende bjöd jag en väl vald skara människor. Vi satt ett tag i mitt kök och drack vin, smidde planer och åt nötter innan vi begav oss till en African Night. Den anordnades av en studentförening för Afrikas vänner. Vi åt afrikansk mat (jag vet att Afrika inte är ett land och att det finns många olika matkulturer där); gult ris med ärtor och grejs, någon sorts kryddig mjölklump och köttspett. 
 
En dokumentär visades som skulle visa en positivare bild av Afrikas utveckling än den vi i vanliga fall matas med. Att Africas Silicon Valley = Kenya, till exempel. Att det finns helvetiska mängder naturtillgångar. Att det finns många unga som vill saker. Att man varje gång man möter en afrikan ska fråga "vad ska du göra för Afrika?". Och så vidare.
 
Ja. Det var en bra kväll som slutade med diverse dans. Typ så. 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: