trehundradagar.blogg.se

Om ett år i det land där äggen står fel.

En första pust av Amsterdam

Kategori: Allmänt

Det är ju svårt att beskriva en stad som Amsterdam. Eller helt enkelt omöjligt. För att inte säga onödigt. Jag vet allvarligt talat inte vad jag skulle skriva om den här kanalfyllda staden med fina hus, en ännu finare tågstation, en av Hollands tre IKEA-butiker, horder av turister, horder av affärer med sexartiklar och en outtömlig mängd affärer med drömfångare och virkade väskor i glada färger till salu. Coffeeshops känns också onödigt att nämna. Kanalbåtarna vet ni om. Pubar. Uteserveringar. Britter i så höga antal att de bildar en liggande åtta. Inte tomt på amerikaner. Till skillnad från Wageningen är ju Amsterdam en holländsk stad så att säga. Detaljer, atmosfär och människor. Typ.
 
Jag var där förra helgen och hälsade på min gamle parhäst Daniel som bosatt sig där för tillfället, pluggandes något som har med hans utbildning i personalvetenskap att göra. Det var hur som helst en trevlig och regnig helg med hamburgare, öl, söndertrasade papperskassar, delikatesser, youtube-klipp, en lite för kort soffa, IKEA-mat, strosande men framför allt ett outstanding sällskap (i positiv mening, värt att poängtera).
 
Det är hur som helst ett klart besökvärt ställe, den där stan. Och jag kommer själv besöka den mer. Helst hela tiden. Sammanfattningsvis skulle jag ju kunna säga att om jag promt skulle bosätta mig i det här landet med konstigt djupa scchhhccjjcchh-ljud i varteviga ord & cyklister utan hejd, så skulle jag bosätta mig i Amsterdam.
 
 
Ja, det är en googlebild. Men jag hade faktiskt
annat för mig än att föreviga just dessa dagar. 
 
 
Det finns självklart drawbacks med det där Amsterdammet också. Men idag känner jag att det svartvita är mer min melodi och gör således en albinotolkning av mina upplevelser.

Kommentarer

  • Daniel Johansson säger:

    Vackert beskrivet. Ibland vill man ha det enkelt och onyanserat.

    2012-09-04 | 18:19:38

Kommentera inlägget här: