trehundradagar.blogg.se

Om ett år i det land där äggen står fel.

Kulinariska läckerheter eller Holland

Kategori: Allmänt

Ja. Jag tror man måste välja. Under de här snart tre veckorna som jag befunnit mig i landet en aning söder om er, har jag ömsom fascinerats och ömsom äcklats av holländarnas smak. Jag var beredd på nutella. Beredd på vitt bröd och majonäs. Beredd på pommes frites. Och majonäs. Vad jag inte var beredd på var utbudet av frityrolja i mataffärerna. Jag var inte beredd på hur många olika sorters majonäs man skulle kunna hitta. Allt från smaksatta majonäser till utblandade med olja (??), yoghurt, vatten (mm.. majonässaft!), kvarg, äpple.. Ge mig en vara och jag ska ge dig en majonäs!
 
Osten kallas light om den innehåller mindre än 40% (som av någon konstig anledning skrivs 40+) fett.  Under 24% - extra light. Många sorters goudaost (såklart), av olika fabrikat, lagringstid och så.
Lagrad = belegen
Extra lagrad = extra belegen
Olagrad = jong
 
Den här majonäs- och frityrkulturen blir i kombination med resten av matvaruaffärernas utbud en smula hjärntwistande. I stort sett alla varor har en magere eller geen vet-kusin. Och då pratar vi inte light, utan yoghurt med 0% fett. Hysteriskt mycket konstiga tillsatser och sockerarter. Men säkert jättegod..? Jag smakar inte.
 
 
 
 
 
 
Hamburgare av det enklare slaget (inte McDonalds utan mer traditionell pub/gatukök) har en tendens att smaka corned beef medan korvarna faktiskt är goda. Ett illustrativt exempel på den holländska matens smak/kvalitet/nivå tycker jag är de små ostfyllda paprikorna jag köpte häromdagen i hopp om att för en gångs skull få något smakrikt på tungan. I Sverige brukar de vara fyllda med någon form av fetaost, i Frankrike åt jag världens godaste med chevrefyllning.. Här var de istället stuffade med någon form av smaklös färskost - tänk philadelphia. Lagen de låg i var ren solrosolja. Jag funderade på att i tårar slänga hela burken men bestämde mig för att hacka ner innehållet i köttfärsbiffar. Det blev bra.
 
Under min introvecka ingick föda twice a day. Till lunch/brunch bjöds det varje dag på russinfrallor. Dessa skulle bres smör på för att sedan strös med chokladflakes. Till efterrätt: Stroopwafel. Och koncentratjuice Multivitamin. 
 
 


 
 
Ja. Som sammanfattade observationer av holländsk matkultur får det här duga så länge. Det här ämnet kommer säkerligen återkomma under året men just nu känner jag mig tömd på åsikter. Idag ska jag köpa block till på måndag när skolan börjar, laga lite mat, eventuellt gå på en pubrunda för Erasmus-studenter och så. Och: jag började faktiskt dagen med en springtur i den friska soliga höstluften innan min omelettfrukost fick äran att glädja! Så. Punkt.
 
Ps: på http://www.dansterdam.wordpress.com finns en annan rolig observation på samma tema.
 

Kommentarer

  • Grå säger:

    Känner mig lite sugen....På pommes frites och majonäs!

    2012-09-01 | 16:50:22
  • Jonna säger:

    Oh, the memories... Jag och min vän, som tillbringade vår praktik där, gick till en brittisk specialbutik och köpte marmelad för att få något ätbart på smörgåsar. Hett tips.

    Svar: Något säger mig att den här staden är lite för liten för en brittisk specialbutik..! Men jag ska hålla utkik ;) Ost och korv funkar ju! Var bodde ni någonstans? Amsterdam?
    None None

    2012-09-02 | 09:40:54
  • Jonna säger:

    Vi bodde i den pyttelilla hålan Emmen, om den hade en brittisk butik är oddsen goda för att din håla också ska ha det. :)

    2012-09-12 | 19:16:21

Kommentera inlägget här: