trehundradagar.blogg.se

Om ett år i det land där äggen står fel.

Måndag

Kategori: Allmänt

Det är dagen då alla kurser börjar. Luften är väldigt krispig och håret nyfärgat. Laddade upp igår med att städa mitt rum (därav föregående inlägg) och i lördags med att köpa pennor, block och mappar. Bioinformatik på förmiddagen och cellulära processer på eftermiddagen kommer denna måndag bjuda på, innan jag ikväll ska på middag med min introgrupp.
 
Det finns två campusområden i Wageningen. Ett nyare - knappt färdigbyggt - där husen har namn som Forum, Radix och Atlas. Och ett äldre där självklart kemin, mikrobiologin, datavetenskapen, matematiken och toxikologin huserar. Det är alltså på det sistnämnda jag ska ha mina lektioner. Detta äldre campus är beläget "på berget". "På berget" häromkrin betyder efter en svag lutning i ungefär 100 meter. Som en bris av lutning. Vi hade en av våra aktiviteter i en park på detta berg. När jag frågade hur man hittade dit kom svaret med trött tonfall; nära gamla campus, du kan inte missa berget. Holland är ett väldigt platt land.
 
Igår var det söndag och alla affärer var stängda. En av pubarna på torget hade öppet, liksom de två större mataffärerna. De sistnämnda jobbar uppenbarligen helgdagen till ära i skift. Den ena har öppet 13-17, den andra 16-20. Varför bråka?
 
Istället för den tyska Daisy bor det nu en brasilianare named Luciano i rummet bredvid. Han verkar mycket sympatisk och det är ju bra. 
 
Annars bjöd den här helgen inte på mycket annat än filmen Love and other drugs inhandlad på Albert H för en mycket billig penning, pizzabak med belgare, en pubrunda med Erasmusstudenter, lite springrundor (jag vågar numera annat än att springa samma väg fram och tillbaka - min rädsla för att hamna vilse försvinner sakta men säkert), lite matlagning och allmänt fix. Veckan som kommer ser lovande ut med lektioner 8.30-15.30, middag idag, välkomstdrink imorgon, bio och översovning på onsdag och en Stefan på fredag. 
 
 
 
Och en kossa på det.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: