trehundradagar.blogg.se

Om ett år i det land där äggen står fel.

Massor av ord

Kategori: Allmänt

Mina inlägg blir kortare och kortare, och de kommer mer och mer sällan. Jag vet inte om det är pluggstress eller det faktum att  fascinationerna blir färre och färre ju längre man befinner sig på ett ställe, som yttrar sig i form av vad som i bloggvärlden kallas "bloggtorka". Hur som helst så kommer här en liten update. 
 
Förra helgen gav mig bara ros (riset kom först på tisdag kväll, då det kokades och serverades med rökt lax och färsk spenat - höhö) och började som sig bör med en fredag. Vi hade middag i minikorridoren där vi 3/4 som var hemma - och inte i Paris och hälsade på flickvänner som den 4:e - lagade mat från våra respektive hemländer. Brasilien: Bön- & korvgryta med stekt ris. Panerade och stekta bananer.
Ungern: Bjöd upp till efterrätt och gav oss kokta färskostbollar som sedan stektes och serverdes med en creme fraichesås med smak av citron och vanilj.
Sverige: Jag stod - hör och häpna - för köttbullarna och potatismoset på bordet.
 
Mina köttbullar var faktiskt så populära att jag nu gett receptet till brasilien, ungern, en norska som känner brasilien och ja.. Det kanske räcker så? Man vill ju inte förstöra exotisismen direkt. Med risk för att bli kritiserad publicerar jag här receptet jag (tror att jag - följer ju aldrig instruktioner) använde mig av:
 
 

Swedish Meatballs According To Henrietta

Svenska köttbullar enligt Henrietta

 

What you need for app. 30 meatballs

- 1 kg minced meat (I usually prefer beef)

- 2 teaspoons of salt

- 1 teaspoon of white or black pepper (I usually use the white one)

- 1 onion minced into as small bites as you dare

 

Put everything in a bowl and use your hands! Make small round meatballs of everything. Make sure the minced meat is room tempered before you start the frying.

 

Use real butter (quite a lot) and fry the meatballs. First at high temperature to get a nice brown surface, and then a bit lower. I would say 3-4 minutes in total. Cut one in the middle if you want to see if it's finished or not. The meatballs should be a bit reddish in the middle – otherwise they'll get dry when we now make the sauce around them.

 

In the frying pan with the meatballs, now add

  • 1-2 deciliter cream (30% fat)

  • 0,25-0,5 dl water

  • 2 teaspoons of chinese soy

  • 2 teaspoons of a jam of choise (it should not be very sweet as strawberryjam, more like cranberry-)

 

This is approximatly how I make the sauce but taste and add more cream if it's too salty.

 

Let it all boil down a bit, and let the meatballs absorb the sauce.. After a couple of minutes (depending on how fluid you want it) you are finished and can enjoy a nicely tasting swedish meal!

 

Serve the meatballs with the same jam as you used in the sauce and maybe some mashed potatoes =)

 

 

Jupp. Roligare än så blev det inte.

Efter den mycket trevliga middagen (väldigt praktiskt att så fort det blir stelt och svårt att komma på saker att prata om, bara kunna fråga vad något heter på ett annat språk; typ vad ris heter i Ungern eller hur man säger skål i Brasilien) begav vi oss till en kall utomhusfest med medelhavstema i Bunkern. Det är långt ifrån så coolt som det låter. Det är egentligen bara en gård mellan massor av bostadsbaracker (barackerna kallas för övrigt för containers, vilket jag tycker är lite obehagligt) där det ibland sätts upp ett partytält. Där fanns sangria och några pakistanier att samtala med. Något annat fanns också där, men det var vad jag koncentrerade mig på.

Lördagen var shopping i Utrecht. Lite falafel. Lite bio. Lite konstiga möten på en cykel i natten. 

Söndagen kommer jag inte ihåg, men jag antar att den var chill. Och att jag handlade kanske? Och kanske skypeade? Pluggade nog några ord och bilder nu när jag tänker efter.

Efter den helgen har veckan flutit på och imorgon far jag med flygplanet till Lyon, för att därifrån ta bussen till Grenoble där jag förväntar mig rosor och palmblad. Och så.

Ikväll är det Science Café här i Wageningen som jag ska försöka pallra mig iväg på, om det inte börjar ösregna igen. Det ska handla om sömn och hjärnan och neurologi och så. Blir nog finfint! 

Appropå finfint så var den tyska middagen (exkt vad som var så tyskt med den är lite oklart, förutom att den hölls av en tyska och det fanns Becks att dricka) igår minst lika finfin. Det var korv från Albert Heijn och hemlagad potatissallad pimpad med äpplen och rädisor. Efterrätten var något så smaskigt som en bytta av vaniljyoghurt, vispad grädde, hallon och ananas. Över hela härligheten ströddes råsocker och den åts sedan med sked. En sked per person. På äkta tyskt manér.

Nu ska jag lämna er ifred och värma mina fötter under ett täcke. Tack för att ni tog er tid. Puss!

 

Hit far jag imorgon kväll.
 
 

 

 

 
 

Kommentarer

  • SK säger:

    Passande nog har "snaptastic" eller vad det nu heter beskurits till "snar(troligen t)"
    vi ses snart baby, älskar dig, puss puss

    2012-09-27 | 22:31:39

Kommentera inlägget här: